Język polski

pierwsza  |  ...  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10  |  11  |  12  |  ...  |  ostatnia


Jacek Soplica jako nowy typ bohatera romantycznego.

Język polski, Romantyzm

Jacek Soplica jest następnym ogniwem w ewolucji bohatera romantycznego. Niektóre jego cechy podobne są do tych z jakimi zetknęliśmy się u Konrada Wallenroda, Konrada z III części "Dziadów" czy innych. Wiele cech pojawia się po raz pierwszy dopiero u Jacka. 1. Cechy Jacka jako bohatera romantycznego a) tajemniczość - najczęściej występuje w przebraniu. Długo nie wiemy nic na temat jego przeszłości. Jego zachowanie pozwala przypuszczać, że jest dziwnym księdzem b) niezwykła indywidualność - niezwykły życiorys, duża inteligencja, odwaga, przedsiębiorczość, pomysłowość, wrażliwość emocjonalna i moralna c) szaleństwo - popada w nie po otrzymaniu czarnej polewki i po zabiciu Stolnika d) wielka romantyczna miłość - jedyna na całe życie, nieszczęśliwa, niemożliwa do spełnienia ze względu na różnice społeczne e) bunt wobec świata - buntuje się przeciwko pr

Więcej o: Jacek Soplica jako nowy typ bohatera romantycznego.

"Śluby panieńskie" jako utwór antyromantyczny.

Język polski, Romantyzm

Twórczość Aleksandra Fredry zdecydowanie wyróżnia się na tle polskiej literatury romantycznej. 1) W "Ślubach panieńskich" spotykamy się z zupełnie innym modelem miłości. Dla większości romantyków miłość była wartością absolutną, niemożliwą najczęściej do spełnienia, gwałtowną i egzaltowaną, na drodze której stały przeszkody natury obyczajowej ("Giaur"), konwenanse społeczne (IV cz. "Dziadów", "Pan Tadeusz"), różnica wieku ("Kordian"). W "Ślubach panieńskich" zaś miłość jest uczuciem spełnionym, dającym bohaterom szczęście. Jeżeli nawet na drodze do miłości pojawia się przeszkoda to pobudza ona bohatera do działania i w rezultacie wszystko kończy się "happy endem".2) Kreacja głównego bohatera. Gucio jest niejako parodią Gustawa z IV cz. "Dziadów" i z typowym bohaterem romantycznym niewiele ma wspólnego.3) Ośmieszenie sentymentalnej miłości na przykładzie Albina

Więcej o: "Śluby panieńskie" jako utwór antyromantyczny.

Bohaterowie getta i lat okupacji na podstawie "Zdążyć przed Panem Bogiem".

Język polski, Współczesność

Anielewicz - Jego matka była Żydówką i sprzedawała ryby na rynku. Kiedy jej zostawały, syn malował rybom skrzela na czerwono, żeby wyglądały na świeże. Nie spędził on jednak całej okupacji na Solcu. W 1942 przyjechał do Zagłębia do getta. Wcześniej nie widział ani walki, ani Umschlagplatzu. Wybrano go dowódcą ŻOB-u ze względu na to, że chciał, a nie z predyspozycji. Został dowódcą obrony centralnej części getta i miał pod sobą 80 osób. Miał nadzieję na posiłki aryjskie i kiedy zorientował się, że pomoc nie nadejdzie załamał się. Stracił rozum i ciągle powtarzał, że idą na śmierć. Wraz z dziewczyną, Mirą popełnił samobójstwo. Jest przedstawiony w niekorzystnym świetle i w żadnym wypadku nie nadawałby się na dowódcę walki.Czerniaków - był prezesem gminy żydowskiej i odpowiadał za wewnętrzne funkcjonowanie getta. Bezpośrednio stykał się z Niemcami. Kiedy zażądali 10

Więcej o: Bohaterowie getta i lat okupacji na podstawie "Zdążyć przed Panem Bogiem".

Rozwój literatury w Polsce w latach 1831-1863

Język polski, Romantyzm

1. Zabór austriacki Lwów - pismo "Ziewonia" skupiało pisarzy i poetów, m.in. August Bielowski, Lucjan Siemieński oraz Seweryn Goszczyński. Działalność literacką łączono najczęściej z działalnością spiskową, wiążąc w ten sposób romantyczne ideały z polityczną praktyką. Z ośrodkiem tym związany też był Aleksander Fredro i Wincenty Pol. Rzeczpospolita Krakowska - Edmund Wasilewski, autor "Pieśni żeglarzy", "Hymnu orłów" i "Krakowiaków" oraz Gustaw Ehrenberg. Po roku 1845 - Kornel Ujejski. 2. Zabór pruski Od 1838 r. istnieje biblioteka Edwarda Raczyńskiego, 10 lat później zaczęły się ukazywać czasopisma: "Tygodnik Literacki" (Antoni Woykowski) oraz "Orędownik Naukowy". Z "Tygodnikiem" współpracował znakomity krytyk literacki i filozof - Edward Dembowski, autor "O dramacie w dzisiejszym piśmiennictwie polskim" i "Piśmi

Więcej o: Rozwój literatury w Polsce w latach 1831-1863

"Nie-Boska komedia" - dramat narodu czy jednostki?

Język polski, Romantyzm

Postawione w temacie pytanie wydaje mi się być sformułowane w sposób nieco kłopotliwy. Sugeruje ono bowiem dwie niezależne od siebie odpowiedzi: albo "Nie-Boską komedię" uznamy za dramat narodu, albo za dramat jednostki. Tymczasem każda z nich odkrywa tylko część prawdy o dziele Krasińskiego. "Nie-Boska komedia" jest bowiem zarówno dramatem narodu, jak i jednostki. Wciąż jednak można się zastanawiać, co było myślą przewodnią, która przyświecała pisarzowi, kiedy tworzył swoje wielkie dzieło. Czy zamierzał opisać przede wszystkim dramat narodu, czy może jednostki? Tu z pomocą przychodzi nam sam autor "Nie-Boskiej komedii", który w liście do przyjaciela określił utwór jako "dramat dotyczący się rzeczy wieku naszego - walka w nim dwóch pryncypiów: arystokracji i demokracji". Ta wypowiedź wskazuje na to, że Krasińskiemu chodziło głównie o przedstawienie dramatu narodu,

Więcej o: "Nie-Boska komedia" - dramat narodu czy jednostki?

pierwsza  |  ...  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10  |  11  |  12  |  ...  |  ostatnia

  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów