Język polski

pierwsza  |  ...  |  209  |  210  |  211  |  212  |  213  |  214  |  215  |  ...  |  ostatnia


"Śluby panieńskie" jako utwór antyromantyczny.

Język polski, Romantyzm

Twórczość Aleksandra Fredry zdecydowanie wyróżnia się na tle polskiej literatury romantycznej. 1) W "Ślubach panieńskich" spotykamy się z zupełnie innym modelem miłości. Dla większości romantyków miłość była wartością absolutną, niemożliwą najczęściej do spełnienia, gwałtowną i egzaltowaną, na drodze której stały przeszkody natury obyczajowej ("Giaur"), konwenanse społeczne (IV cz. "Dziadów", "Pan Tadeusz"), różnica wieku ("Kordian"). W "Ślubach panieńskich" zaś miłość jest uczuciem spełnionym, dającym bohaterom szczęście. Jeżeli nawet na drodze do miłości pojawia się przeszkoda to pobudza ona bohatera do działania i w rezultacie wszystko kończy się "happy endem".2) Kreacja głównego bohatera. Gucio jest niejako parodią Gustawa z IV cz. "Dziadów" i z typowym bohaterem romantycznym niewiele ma wspólnego.3) Ośmieszenie sentymentalnej miłości na przykładzie Albina

Więcej o: "Śluby panieńskie" jako utwór antyromantyczny.

Jacek Soplica jako nowy typ bohatera romantycznego.

Język polski, Romantyzm

Jacek Soplica jest następnym ogniwem w ewolucji bohatera romantycznego. Niektóre jego cechy podobne są do tych z jakimi zetknęliśmy się u Konrada Wallenroda, Konrada z III części "Dziadów" czy innych. Wiele cech pojawia się po raz pierwszy dopiero u Jacka. 1. Cechy Jacka jako bohatera romantycznego a) tajemniczość - najczęściej występuje w przebraniu. Długo nie wiemy nic na temat jego przeszłości. Jego zachowanie pozwala przypuszczać, że jest dziwnym księdzem b) niezwykła indywidualność - niezwykły życiorys, duża inteligencja, odwaga, przedsiębiorczość, pomysłowość, wrażliwość emocjonalna i moralna c) szaleństwo - popada w nie po otrzymaniu czarnej polewki i po zabiciu Stolnika d) wielka romantyczna miłość - jedyna na całe życie, nieszczęśliwa, niemożliwa do spełnienia ze względu na różnice społeczne e) bunt wobec świata - buntuje się przeciwko pr

Więcej o: Jacek Soplica jako nowy typ bohatera romantycznego.

Synteza sztuk w "Weselu" - nowatorstwo dramatu

Język polski, Młoda Polska

W scenie 36 aktu I Rachela wzywa Chochoła. Zaproszenie potwierdza Poeta, Pan Młody i Panna Młoda. W akcie II na zegarze bije północ, a pod oknem małej Isi staje Chochoł. Od tego momentu zaczyna się kompozycja dwuplanowa. Wizja malarska W didaskaliach dokładnie przedstawiona jest dekoracja, stroje postaci, a nawet gra świateł i cieni. Ukazana jest też przestrzeń pozasceniczna oraz koncepcja widm. Wraz z rozwojem "akcji" kolory przechodzą od wesołych do szarych - smutnych, tajemniczych. Wizja muzyczna Muzyka jest nieodłączną częścią akcji, słychać ją cały czas, ale w różnym nasileniu, wywołuje odpowiedni nastrój. Na początku wesoła, przechodzi poprzez wolniejszą do usypiającej. Także metafory i porównania pochodzą z zakresu muzyki. Wyspiański stosuje wiele wyrazów onomatopeicznych, a w wielu miejscach wiersz jest śpiewany: "Co się w

Więcej o: Synteza sztuk w "Weselu" - nowatorstwo dramatu

"Ludzie bezdomni" jako powieść młodopolska

Język polski, Młoda Polska

Nietrudno zauważyć, że powieść Stefana Żeromskiego "Ludzie bezdomni" różni się zasadniczo od znanego kanonu powieści pozytywistycznej. "Ludzie bezdomni" to nowa jakość, zapowiedź zupełnie odmiennego podejścia artystycznego do formy powieści. Dzieło Żeromskiego nie jest jednak rewolucją w polskim powieściopisarstwie. To raczej łagodne, ewolucyjne przejście w kierunku nowego prądu literackiego. W "Ludziach bezdomnych" wciąż przecież można znaleźć silne elementy pozytywizmu, w duchu którego wychowywał się Żeromski i od którego do końca swych dni w sposób wyraźny nie odciął się, ani nie zdystansował. Jakie zatem nowe koncepcje i środki pojawiają się w "Ludziach bezdomnych"? Już na pierwszy rzut oka widoczna jest zmiana w sposobie ukazywania fabuły. Tu autor nie dba o to, aby wydarzenia były skrupulatnie, chronologicznie ułożone, ażeby konsekwentnie utrzymany zo

Więcej o: "Ludzie bezdomni" jako powieść młodopolska

Problematyka twórczości Bolesława Prusa

Język polski, Pozytywizm

W twórczości B. Prusa nowelistyka stanowi początek oryginalnego dorobku powieściowego. W swych nowelach Prus pisze, m.in. pod wpływem powieści Karola Dickensa, o ludziach prostych, szukających pracy w miastach, często krzywdzonych i poniżanych, bywają oni też ofiarami przesądów i zabobonów. Przykładem jest bohater opowiadania "Antek", biedne utalentowane wiejskie dziecko, które nie może ujawnić swego zamiłowania do rzeźbiarstwa z powodu biedy i ciemnoty chłopskiego środowiska. Jego siostra pada ofiarą zabobonów, które miałyby ją wyleczyć z ciężkiej choroby. Albo niewidoma dziewczynka z opowiadania "Katarynka", której nieszczęście spowodowało pozytywną zmianę egoistycznego charakteru pana mecenasa Tomasza, zakazującego wpuszczać na swoje podwórko muzyków i kataryniarzy. W opowiadaniu "Kamizelka" Prus ukazuje potrzebę współczucia i ludzkiej dobroci, nawet za cenę małego kłamstwa w dobr

Więcej o: Problematyka twórczości Bolesława Prusa

pierwsza  |  ...  |  209  |  210  |  211  |  212  |  213  |  214  |  215  |  ...  |  ostatnia

  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów