Współczesność

pierwsza  |  ...  |  10  |  11  |  12  |  13  |  14  |  15  |  16  |  ...  |  ostatnia


Kompozycja "Kartoteki" Tadeusza Różewicza.

Język polski, Współczesność

Autor dramatu wyraził się następująco: Miejsce jest jedno. Dekoracja jedna. Wystarczy, jeśli w ciągu tych godzin przestawi się krzesło. Jest więc wyraźna niechęć do rozbudowy dekoracji. Meble mają nie wyróżniać się w żaden sposób, a postacie występują w swoich codziennych, zwykłych ubraniach. Czas dramatu jest synchroniczny; zamiast następstwa jest jednoczesność młodości i dorosłości, wojny i dni powojennych, które przeplatają się w scenach oraz świadomości bohatera. Akcja to luźne, nie powiązane logicznie sceny, czyli karty z kartoteki.Miejsce akcji cechuje tzw. symultanizm (jednoczesność). Scena jest ulicą, kawiarnią, sypialnią. Bohater to człowiek-każdy (Everyman); jest to reprezentant pokolenia wojennego; jest on "antybohaterem", jest bierny, "nawet nie chce mu się gadać" (parodia bohatera romantycznego). Chór starców to z kolei sparodiowany element klasycznego dramatu greckiego. Dramat Różewicza cechuje tzw....

Więcej o: Kompozycja "Kartoteki" Tadeusza Różewicza.

Postawy ludzi w sytuacji zagrożenia w "Dżumie".

Język polski, Współczesność

Doktor Rieux był jedynym lekarzem w Oranie, niewiele wiemy o jego pochodzeniu. Pochodził z niezamożnej rodziny, swój status społeczny zdobył dzięki własnemu uporowi, determinacji i ciężkiej pracy (miał ciężki start). W momencie kiedy go poznajemy ma 35 lat, ma żonę, która przed wybuchem epidemii wyjeżdża z miasta do sanatorium w górach. Aby pomóc mu w domu w czasie nieobecności żony przyjeżdża jego ukochana matka. Jako narrator niewiele mówi o sobie. Dokładna charakterystyka zawarta jest w pamiętnikach Tarrou. Jest człowiekiem opanowanym, łagodnym, upartym, wyrozumiałym, ale też konkretnym. Jest cenionym i znanym lekarzem, znakomitym fachowcem. On pierwszy dostrzega symptomy choroby, choć sam z początku w to nie wierzył, nie chciał wywoływać paniki wśród ludności. Przyjmuje ludzi w szpitalu, bardzo poważnie traktuje swój zawód lubi to co robi, wybór zawodu nie był tylko przypadkiem. Walczył z dżumą wszelkimi środkami i nie...

Więcej o: Postawy ludzi w sytuacji zagrożenia w "Dżumie".

"Medaliony" jako przykład literatury faktu.

Język polski, Współczesność

1) Źródłem wszystkich informacji Nałkowskiej były jej osobiste doświadczenia związane z pracą w Komisji do Badania Zbrodni Hitlerowskich 2) Dążenie do maksymalnego obiektywizmu i wyciszenie własnych emocji 3) Prezentowanie sytuacji typowych dla obrazów i miejsc kaźni : śmiertelnie wycieńczająca praca, głód, choroby, masowe śmierci, likwidacja jednostek słabszych, w niektórych przypadkach chęć przeżycia za wszelką cenę 4) Narrator : jest nim osoba z zewnątrz, dokumentalista nie wyraża własnych emocji, ale wartościuje 5) Bohaterowie : Nałkowska przyjmuje schemat : kat - Niemiec, ofiara - Żyd lub Polak. W większości anonimowość, typowość postaci, ludzie o zniszczonych osobowościach, całkowicie wypaleni przez straszliwe przeżycia.6) Język maksymalnie uproszczony i jednocześnie patetyczny w wypowiedzi bohatera, jego celem jest wywołanie szoku u czytelnika. W partiach bohatera pojawia się język potoczny, typowy dla polszczyzny...

Więcej o: "Medaliony" jako przykład literatury faktu.

"Być czy mieć?" - rozważania na temat kondycji współczesnego człowieka końca XX wieku.

Język polski, Współczesność

"Być czy mieć" - pytanie, które chyba po raz pierwszy tak silnie zostało zaakcentowane właśnie dziś, pod koniec dwudziestego wieku. Oddaje ono całą głębie problemów człowieka naszej ery. Przed podjęciem dyskusji na ten temat, należy zastanowić się, co jest przyczyną, że pytanie to, dotyczy każdego bez wyjątku człowieka świata "kultury zachodu". Dlaczego tak się dzieje, że człowiek, żyjący właśnie w centrum Europy, boi się jasno i otwarcie powiedzieć - "chcę mieć, nie ważne kim jestem i kim się stanę". Prawda jest szokująca. Wystarczy sięgnąć do rocznika statystycznego - konsumpcja w krajach europejskich i bogatych państwach świata znacznie przekracza zapotrzebowanie ludności tych krajów. To ona jest przyczyną problemu, który przejawia się zagubieniem wartości intelektualnych, kosztem masowego podporządkowania jednostki wobec kultu przedmiotu. Koniec wieku XIX i początek XX przyniósł ludzkości, erę przemysłu masowego,...

Więcej o: "Być czy mieć?" - rozważania na temat kondycji współczesnego człowieka końca XX wieku.

pierwsza  |  ...  |  10  |  11  |  12  |  13  |  14  |  15  |  16  |  ...  |  ostatnia

  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów