Współczesność

pierwsza  |  ...  |  16  |  17  |  18  |  19  |  20  |  21  |  22  |  ...  |  ostatnia


K.K. Baczyński - wielki romantyk XX wieku - czyli o interpretacji historii w jego poezji.

Język polski, Współczesność

"Mazowsze"Wiersz ten jest typowym przykładem poezji patriotycznej : wyraźne są w nim charakterystyczne dla tej odmiany twórczości motywy związane z historią walk o niepodległość, pamiętnych dla Polaków zrywów wyzwoleńczych. Pojawia się tu również idealny pejzaż polski - Równina Mazowiecka przecięta Wisłą, pokryta rzadkimi sosnowymi lasami rosnącymi na piaszczystej glebie. Pejzaż mazowiecki ilekroć się pojawiał był symbolem przetrwania, umacniał ducha niezależności i swobody. O tej żywej łączności z ziemią mazowiecką świadczy dialog, który poeta z nią prowadzi, nazywa ją "moje". Czytając wiersz odnosi się wrażenie, że czas fizyczny przestaje się dla poety liczyć, skoro fakty minione jawią się poecie jak żywe, jak gdyby działy się zaledwie wczoraj, przed godzina lub nawet przed chwilą : "zda mi się, stoi tu jeszcze szereg", czy też "jeszcze tu wczoraj słyszałem trzask". Równina Mazowiecka jest grobem, zbiorową...

Więcej o: K.K. Baczyński - wielki romantyk XX wieku - czyli o interpretacji historii w jego poezji.

"Przedwiośnie" - książka irytująco aktualna.

Język polski, Współczesność

Książka zawsze była i będzie dokumentem czasów, w których powstała. Nie można oceniać, ani interpretować sensu jakiegokolwiek utworu w oderwaniu od specyfiki historyczno-społecznej. Zawsze należy, utwór odnieść do realiów czasów jego powstania. Czy ma więc być i czym ma się przejawiać tytułowa aktualność książki? Oczywiście w problematyce. Powieść jest zapisem pewnych wydarzeń, ale nie oznacza to wcale, że stanowi ograniczony czasem i przestrzenią wycinek rzeczywistości. Sens bowiem skupia się na problemie, a ten jak nietrudno się domyślić musi zawierać pewną dozę uniwersalizmu. Myślę, że chyba każda książka pełni, choć w niewielkim stopniu, funkcję dydaktyczną, a na pewno autor chce, aby wzbudziła w czytelniku refleksję. Charakter refleksji może być różnorodny: moralny, obyczajowy, a również może dotyczyć spraw społeczno-politycznych (jak w "Przedwiośniu"). W takich kategoriach książka zawiera zawsze...

Więcej o: "Przedwiośnie" - książka irytująco aktualna.

Jak rozumieć tytuł utworu A. Camusa "Dżuma"?

Język polski, Współczesność

Interpretacji może być kilka: dżuma jako choroba, która spadła na Oran. Jest to znaczenie realistyczne i organizuje całość wydarzeń w powieści. Lecz jako choroba dżuma oznacza także zarazę, żywioł, który w każdej chwili i nie wiadomo skąd może spaść na społeczność ludzką. To symbol zagrożenia człowieka ze strony sił, na które nie ma wpływu. Dżuma jako wojna. Jest to znaczenie przenośne, a i wojna jest żywiołem nieco innym niż choroba - bo jej sprawcami są ludzie. Lecz jest równie groźna - i jest także "godziną próby", wyzwala w ludziach różne zachowania i postawy, wobec których muszą się opowiedzieć. Dżuma jako zło tkwiące w człowieku. Jest to zaraza, negatywny pierwiastek, który tkwi w każdej jednostce ludzkiej i z którym trzeba się zmagać. To zło ujawnia się często w chwilach zagrożenia, takich jak żywioł lub wojna. Poraża, niszczy i rodzi nowe zło - jest zatem tak samo zaraźliwą chorobą jak...

Więcej o: Jak rozumieć tytuł utworu A. Camusa "Dżuma"?

Co łączy a co dzieli obozowe opowiadania Tadeusza Borowskiego i "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego?

Język polski, Współczesność

a) cechy wspólne: - podstawą jest własne doświadczenie autorów, obaj autorzy byli więźniami, - dążenie do maksymalnego obiektywizmu i wyciszenia własnych emocji, - prezentowanie tych samych sytuacji, charakterystycznych dla obozu, wyniszczającej pracy, głodu, chorób, śmierci, likwidacji słabych b) różnice: - narrator, Borowski, narrator nie sugeruje wniosków, tylko opisuje całość, stosuje technikę behawiorystyczną, również swoją postać, Grudziński, narrator jako przedmiot zobiektywizowanej relacji, traktuje także własne emocje, refleksje, komentarze. - bohaterowie, obaj odchodzą od schematu kat-ofiara, drugi więzień jako oprawca, Borowski, bohaterowie zlagrowani, zredukowani do swej biologiczności, kierujący się odruchami, Grudziński, bohaterowie zindywidualizowani, autor analizuje ich psychikę, uczucia, motywy, w każdym próbuje się doszukać śladów człowieczeństwa. - język, Borowski, codzienny, obozowy, z elementami...

Więcej o: Co łączy a co dzieli obozowe opowiadania Tadeusza Borowskiego i "Inny świat" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego?

pierwsza  |  ...  |  16  |  17  |  18  |  19  |  20  |  21  |  22  |  ...  |  ostatnia

  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów