Witkiewiczowska teoria czystej formy.

Język polski, Okres Międzywojenny

W 20 - leciu międzywojennym wyróżnić możemy kilka odmian dramatu.

1) Część dramatów pozostawała w kręgu tradycji realistycznej i modernistycznej
a) przedstawiała np. problem wybitnej jednostki poświęcającej szczęście osobiste dla celów społecznikowskich np. "Uciekła mi przepióreczka"
b) pojawiły się wzory symboliczno - ekspresjonistyczne dramatu młodopolskiego połączonego z problematyką psychologiczno - moralną
c) powstały również utwory, które odeszły od naturalizmu jako szczególnego opisu środowiska i biologicznej motywacji postępowania w kierunku problematyki psychologicznej i pogłębienia analizy motywów zachowania jednostki np. "Dom kobiet" Nałkowskiej.

2) W 20 - leciu międzywojennym pojawił się dramat i teatr awangardowy, a jego najwybitniejszym przedstawicielem jest Witkiewicz.
Witkiewicz jest twórcą tzw. Teorii czystej formy w dramacie i teatrze. Założenia teorii czystej formy :
Sztuka, religia, filozofia mają zostać unicestwione przez cywilizację. Mimo grożących nam niebezpieczeństw jest szansa na uratowanie choć części tego. Według Witkiewicza sztuka zdolna jest jeszcze umożliwić nam przeżycie tajemnicy istnienia. Przeżycia tego rodzaju sztuka może nam zapewnić tylko wtedy, gdy uwolnimy ją od życiowego balastu, gdy przestaniemy odtwarzać w niej treśc życiowe, a zaczniemy pojmować jako tzw. Teorię czystej formy tzn. Gdy w zdecydowany i kategoryczny sposób odetniemy ją od powiązań z życiowym prawdopodobieństwem, nauczymy się dostrzegać tylko jej piękno.

Teoria ta odnosiła się początkowo do teatru. Witkiewicz bezwzględnie ośmieszał i krytykował teatr naturalistyczny i symboliczny. Teatr taki należy zastąpić teatrem czystej formy, który umożliwi widzowi i czytelnikowi doznania metafizyczne.

Teoria czystej formy to pewna konstrukcja dowolnych elementów : barw, dźwięków, słów lub działań całkowicie niezależnych od życiowego sensu i prawdopodobieństwa sceniczne działanie może być całkowitym bezsensem, ważne jest jedynie, by bezsens ów wynikał z artystycznej konieczności oraz być widz lub czytelnik tę konieczność wyczuł i doznał czystego, metafizycznego, estetycznego zadowolenia.

    "lepiej skończyć w pięknym szaleństwie
    niż w szarej, nudnej banalności i maraźmie"

Podobne tematy

Wybrani twórcy okresu Dwudziestolecia w Polsce i na świecie

Proza: STEFAN ŻEROMSKI (1864-1925) - wrażliwy na...

Człowiek i urząd w "Procesie" Kafki

"Proces" to opowieść o człowieku żyjącym w świecie...

Mesjanizm, historiozofia i symbolika w "Dziadach" cz.III

Mesjanizm jest nurtem ideologicznym, który zyskał...

Uzasadnij bujny rozwój publicystyki i form epickich w czasach pozytywizmu

W pozytywizmie nastąpił bujny rozwój publicystyki i...

Żródła: wikipedia.pl, teksty nadesłane

Serwis matura memento.pl jest serwisem społecznościowym, publikuje materiały nadesłane przez internautów i nie odpowiada za treść umieszczanych tekstów oraz komentarzy. Serwis matura memento.pl dokłada wszelkich starań, aby weryfikować nadsyłane materiały oraz dbać o ich zgodność z polskim prawem.
  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów