Współczesność

pierwsza  |  ...  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  ...  |  ostatnia


Wisława Szymborska - poetka mądrego sceptycyzmu.

Język polski, Współczesność

Wielka współczesna poetka polska, także eseistka i tłumaczka poezji francuskiej - urodziła się 2 lipca 1923 roku w Kórniku w woj. Poznańskim. Jej ojciec - Wincenty Szymborski był plenipotentem hrabiego Zamoyskiego. W 1925 rodzina Szymborskich przeprowadziła się na stałe do Krakowa, gdzie przyszła poetka rozpoczęła naukę najpierw w szkole powszechnej, a potem w Gimnazjum ss. Urszulanek. Po wybuchu wojny Szymborska kontynuowała naukę gimnazjalną na tajnych kompletach uzyskując świadectwo dojrzałości. W tym czasie podjęła pracę zarobkową i zaczęła pisać. W roku 1945 zadebiutowała w "Walce", samodzielnej kolumnie "Dziennika Polskiego", wierszem "Szukam słowa". W tym samym roku rozpoczęła studia na UJ, jednak ich nie ukończyła.Po debiucie zaczęła być znana w środowisku młodych literatów; przez krótki czas należała do Zespołu Młodych "Inaczej", do którego należeli m.in. Tadeusz Kubiak, Stanisław Lem. W roku 1947 podjęła pracę...

Więcej o: Wisława Szymborska - poetka mądrego sceptycyzmu.

Charakterystyka twórczości Tomasza Manna

Język polski, Współczesność

Twórczość Tomasza Manna pod względem formalnym nie odbiega - przynajmniej na pierwszy rzut oka - od europejskiej tradycji epickiej XVIII i XIX w. "Zaokrąglony", zamknięty kształt utworów, narracja płynąca spokojnym, obiektywizującym nurtem, bogactwo językowe, ujęte w dyscyplinę stylu dążącego do doskonałości - to jego istotne cechy. Dopiero dociekliwsze badanie stwierdza wielką rozmaitość zastosowanych struktur, aż do skomplikowanych wielowarstwowych, niemal "antypowieściowych" włącznie (np. "Józef i jego bracia", "Doktor Faustus"), oraz niezwykłą giętkość języka, który łatwo daje się użyć do pastiszu, persyflażu, ociera się o zgoła niepokojącą ekwilibrystykę słowną zupełnie nowoczesnego autoramentu (np. "Wyznania hochsztaplera Feliksa Krulla").Warstwa treściowa w utworach Tomasza Manna ogarnia każdy temat niejako z dwóch punktów widzenia: współczesnego i ponadczasowego zarazem. Ta jej właściwość przejawia się...

Więcej o: Charakterystyka twórczości Tomasza Manna

Literatura prawdy, pamięci i ocalenia - rozważania o literaturze XX wieku

Język polski, Współczesność

Wiek XX był wiekiem bardzo burzliwym. Wiele w nim się wydarzyło. Niektóre z wydarzeń tego wieku nie miały precedensu. Toteż literatura nie musiała w XX wieku szukać sobie specjalnych podniet. Zbyt wiele problemów krzyczało na co dzień, prosząc o utrwalenie, aby twórcy mogli przejść obojętnie obok nich. Pierwszym zadaniem literata w wieku XX stało się danie świadectwa otaczającej rzeczywistości. Niektórzy, ci co mieli jeszcze dość wiary w świat i człowieka, próbowali w literaturze szukać schronienia i ucieczki od przerażającej rzeczywistości. Niewątpliwie największym wstrząsem wieku XX była druga wojna światowa. Był to globalny konflikt zbrojny, który nie oszczędzał nikogo. Tam, gdzie były toczone działania wojenne, nie obowiązywały żadne zasady ani żadne prawa, wykształcone w toku rozwoju cywilizacji. O brutalności i bezprecedensowości drugiej wojny światowej świadczyć może ten tylko drobny fakt, że pod...

Więcej o: Literatura prawdy, pamięci i ocalenia - rozważania o literaturze XX wieku

Obraz życia w getcie warszawskim i powstania w getcie w relacji Marka Edelmana.

Język polski, Współczesność

Z relacji Marka Edelmana dowiadujemy się, że istniał tzw. Zarząd, na którego czele stał Adam Czerniakow. Był on prezesem całej gminy żydowskiej. Proponował on nawet Żydom przesiedlenie. Za bochenek chleba ludzie wyjeżdżają pociągiem i wtedy zauważono, że tory się rozwidlają i dochodzą do Treblinki. Zaczęto prowadzić propagandę. Ludzie jednak w to nie chcieli uwierzyć, bo kto zmarnowałby tyle chleba. Edelman był pewien, że uwierzyliby Czerniakowi. Jedna z rzeczy których bali się była nieefektowna śmierć. Bali się, że ludzie za murami getta nie będą nic wiedzieli o ich śmierci z powodu głośnej muzyki. W getcie mieli swoje fabryki np. fabrykę szczotek, szpital, szkołę pielęgniarek, drukarnię. Żydzi mieli własną policję. Największym problemem w getcie był głód. Był on zjawiskiem powszechnym i główną przyczyną śmierci. Lekarze prowadzili nawet badania nad głodem. Edelman nazywał ludzi materiałem do badań. Dochodziło...

Więcej o: Obraz życia w getcie warszawskim i powstania w getcie w relacji Marka Edelmana.

pierwsza  |  ...  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  ...  |  ostatnia

  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów