Współczesność

pierwsza  |  ...  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10  |  11  |  12  |  ...  |  ostatnia


Liryka rewolucyjna Władysława Broniewskiego.

Język polski, Współczesność

Rozwój polskiej liryki rewolucyjnej wiąże się w dwudziestoleciu międzywojennym przede wszystkim z nazwiskiem Władysława Broniewskiego. W jego domu żywe były tradycje walk o wolność. Również w gimnazjum, do którego uczęszczał, panowała atmosfera patriotyczna. Należał do tego samego pokolenia, co poeci "Skamandra" i futuryści, lecz miał inne doświadczenia życiowe i w związku z tym inny nieco stosunek do tradycji literackich. Interesował się nowymi prądami w sztuce i osiągnięciami młodej poezji, lecz właściwym zapleczem tradycji, znajdujących się w ścisłej korelacji z jego przeżyciami i postawą, było przyswojone w młodości dziedzictwo poezji romantycznej i niepodległościowej. Cała jego twórczość silnie była nasycona pierwiastkami autobiograficznymi o charakterze bezpośredniego pamiętnika lirycznego. Jednocześnie rodzaj tych osobistych przeżyć nie był przez niego traktowany jako jego własność. A więc nie wyodrębniał...

Więcej o: Liryka rewolucyjna Władysława Broniewskiego.

Komentarz do zakończenia "Dżumy" A. Camusa

Język polski, Współczesność

Panowanie dżumy w Oranie zakończyło się z chwilą pojawienia się pierwszych oznak nadziei. W ludziach obudziło się nieśmiałe poczucie, że ich cierpienia może niedługo osiągną kres. I stało się. Dżuma odeszła, a wraz z tym odejściem ożyły udzkie złudzenia, iż wszyscy będą potrafili żyć tak jak przed epidemią. Ludzie z pozoru zatriumfowali nad chorobą, "zdawali się wierzyć, że dżuma może przyjść i odejść, a serce ludzkie pozostanie nie zmienione". W mieście zapanowała euforia. Porzuciwszy swe ciche, wypełnione cierpieniem domostwa, mieszkańcy Oranu świętowali koniec czasu rozłąki i strachu, na krótko odsuwając od siebie dwie ważne rzeczy, jakich nauczyła ich dżuma: wiedzę i pamięć. Był to czas przejściowy między cierpieniem i zapomnieniem. Jedynie za niektórymi okiennicami materializował się ból ludzki - opłakiwano zmarłych. Dżuma wydobyła ze społeczeństwa bardzo prosty i znaczący fakt, "że w...

Więcej o: Komentarz do zakończenia "Dżumy" A. Camusa

Charakterystyka epoki

Język polski, Współczesność

Literatura polskaNajnowsze dzieje naszego piśmiennictwa, nazywanego umownie literaturą współczesną, określają dwa zwrotne momenty w historii naszego narodu: wrzesień 1939 r. i czerwiec 1989 r. Daty te tworzą ramy czasowe tego okresu. Literaturę lat 1939-1989 kształtowały głównie historia i polityka. Czynniki te formowały jej odrębność tematyczną, światopoglądową i programowo-artystyczną. Wywarły one istotny wpływ na twórczość literacką lat wojny i okupacji oraz na literaturę po drugiej wojnie światowej. Uwidoczniło się to w jej zróżnicowaniu, wielości tendencji ideowych i artystycznych, w cechach uległości i buntu wobec mecenatu Polski Ludowej. Literatura wojny i okupacji stanowi przedłużenie dwudziestolecia międzywojennego, ponieważ dojrzali pisarze kontynuowali twórczość w konspiracji i na emigracji. Najnowsze badania życia literackiego w okupowanej Polsce przynoszą bogaty materiał dokumentacyjny, który świadczy o tym,...

Więcej o: Charakterystyka epoki

Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony".

Język polski, Współczesność

Wiersz Ocalony Tadeusza Różewiczajest analizą stanu umysłu ludzkiego, umysłu doświadczonego, dotkniętego zdarzeniami II wojny światowej. Wydaje się, że żadna z dotychczasowych wojen nie wyrządziła takich szkód w ludzkiej psychice, moralności, kulturze. Trzeba przy tym powiedzieć, że w przeciwieństwie do poprzednich, takie jej postrzeganie, jako czegoś niszczącego człowieka w wymiarze uniwersalnym, było i jest powszechne. Podmiot liryczny wiersza, przedstawiając się, mówi: "Mam dwadzieścia cztery lata / ocalałem". Taka jest jego tożsamość, będąca jednocześnie tożsamością zbiorową całego pokolenia. Należy on do pokolenia ludzi, którzy nie doświadczając życia pod zaborami, urodzili się w niepodległej Polsce. Całe swoje młodzieńcze życie przeżyli w pokoju i stabilizacji. Ludzi, których pierwszym doświadczeniem dorosłego życia była nie miłość, lecz wojna. Pokolenia pozbawionego części młodości, rzuconego od razu w...

Więcej o: Analiza wiersza Tadeusza Różewicza pt. "Ocalony".

pierwsza  |  ...  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10  |  11  |  12  |  ...  |  ostatnia

  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów