Młoda Polska

pierwsza  |  ...  |  9  |  10  |  11  |  12  |  13  |  14  |  15  |  ...  |  ostatnia


Naturalistyczny obraz klęski powstania styczniowego.

Język polski, Młoda Polska

Stefan Żeromski w opowiadaniu "Rozdzióbią nas kruki, wrony..." ukazuje haniebną śmierć powstańca Andrzeja "Winrycha" Boryckiego z rąk Moskali. Bohater jest symbolem narodu, który broni się. Stado wron obsiada zwłoki, a jedna z nich przebija dziobem czaszkę i dostaje się do mózgu. Narrator nazywa mózg Winrycha "ostatnią fortecą polskiego powstania". Ptaki stanowią symbol zaborców. Pojawia się chłop, który ściąga z trupa odzienie i zdejmuje skórę z zastrzelonego konia. Następnie grzebie zwłoki powstańca i konia w jednym dole. Chłop dziękuje Bogu za łup - nędzarz nie ma świadomości patriotycznej, jest obojętny na to, co nie-związane z bytem materialnym. Motywacją jego działania jest chęć przetrwania biedy - kieruje się instynktem samozachowawczym. Pisarz uważa szlachtę winną nędzy, ciemnoty i degenera-cji chłopstwa. Krytykuje tych, którzy dążyli do ugody z carem - ugrupowanie Stańczyków - nazywa ich "metafizykami reakcji i...

Więcej o: Naturalistyczny obraz klęski powstania styczniowego.

Interpretacja noweli "Rozdzióbią nas kruki, wrony..."

Język polski, Młoda Polska

W utworze tym Żeromski ukazuje końcowy fragment powstania, losy jednego z uczestników - Winrycha. Nowelka jest bardzo kameralna, występuje w niej niewiele osób, pokazuje normalne losy powstańców, codzienne życie chłopa. Żeromski przez to demaskuje mit o powstaniu - był to zryw skazany na niepowodzenie, gdyż nie udało się zjednoczyć ludzi - chłopi nie rozumieli, o co toczy się walka, nie dość że nie przyłączyli się do walki, to jeszcze często współpracowali z Rosją. Żeromski wini za to szlachtę - chłop jest wierny, nieuświadomiony politycznie, nie rozumie idei uwłaszczenia. Współpracuje z zaborcą, bo od polskiej szlachty doznał jedynie upokorzeń i biedy. Nędza doprowadziła go do tego, że myśli tylko o przetrwaniu, jest zdegenerowany, nie przejmuje się śmiercią powstania, pragnie tylko wykorzystać sytuację. Żeromski nie zgadza się z pozytywistycznym sposobem pokazywania powstania - z jego gloryfikacją. Umierając...

Więcej o: Interpretacja noweli "Rozdzióbią nas kruki, wrony..."

Wizerunek wsi w sonetach "Z chałupy" Jana Kasprowicza (także biografia).

Język polski, Młoda Polska

Jan Kasprowicz pochodził z rodziny chłopskiej. Urodził się w 1860 roku we wsi Szymborze, zmarł w 1926 roku w Poroninie. Uczył się w gimnazjum w Inowrocławiu. Konflikty z pruskimi nauczycielami spowodowały, że uczył się później w Opolu, Poznaniu i Raciborzu. Dopiero w 1884 roku otrzymał maturę. Studiował w Lipsku, przeniósł się do Wrocławia. Związał się z ruchem socjalistycznym, gdyż upatrywał w nim szanse na polepszenie losu chłopów. Za swoje przekonania został uwięziony. W czasie studiów ożenił się z Teodozją Szymańską. Małżeństwo trwało tylko kilka tygodni i zostało unieważnione na jego prośbę. Po skończeniu studiów nie mógł zostać w zaborze pruskim. Przeniósł się do Lwowa w 1888 roku. Tam w roku 1889 wydał pierwszy tom wierszy. Z tego tomu pochodzi 40 sonetów pt "Z chałupy". W latach następnych doktoryzował się i był przez pewien czas profesorem literatury porównawczej. Na jego prośbę otworzono katedrę....

Więcej o: Wizerunek wsi w sonetach "Z chałupy" Jana Kasprowicza (także biografia).

Rola sztuki i artysty w manifestach artystycznych modernizmu

Język polski, Młoda Polska

Kazimierz Przerwa-Tetmajer ("Evviva l'arte") - apoteoza sztuki jako najwyższej wartości, przeciwstawiana niższym pobudkom w normalnym życiu. Negacja wszystkich wartości materialnych, pochwała duchowych. Rola poety: twórca prawdziwych wartości, jego życie nic nie warte, ale świadom swojej wyższości, woli świat duchowy od materialnego. Leopold Staff ("Przedśpiew") - poeta to wybraniec sztuki boskiej, pełen entuzjazmu dla sztuki, podkreśla dekadenckie nastroje epoki wśród artystów, lecz mimo to twierdzi, że sztuka i przyroda pozwalają zachować optymizm (afirmacja życia). Stanisław Wyspiański ("Wesele") - wizja poety jako przywódcy narodu (powrót do idei romantycznych).

Więcej o: Rola sztuki i artysty w manifestach artystycznych modernizmu

pierwsza  |  ...  |  9  |  10  |  11  |  12  |  13  |  14  |  15  |  ...  |  ostatnia

  

Ebooki edukacyjne

Dobre wypracowania
Jak samodzielnie pisać wypracowania i otrzymywać z nich wysokie oceny bez większego wysiłku?

Jak zdać egzamin?
Poznaj metody i sztuczki, aby bezstresowo i zawsze pozytywnie zdać każdy egzamin!

Techniki pamięciowe dla każdego
Jak wykorzystać moc swojego umysłu poprzez efektywne techniki pamięciowe i zapamiętać wszystko czego potrzebujesz?

Szybka nauka języków obcych
Jak szybko i skutecznie uczyć się języków obcych, wykorzystując możliwości własnego umysłu?

Szybka nauka
93 specjalne ćwiczenia, dzięki którym nauka nie będzie sprawiać Ci problemów